mindcoaching.pl

Nigdy więcej, tego nie rób! 10 zachowań, które ograniczają Twoje szczęście

Nasze codzienne życie i obowiązki, które nieustannie są nam przypisywane, sprawiają, że zaczynamy żyć na autopilocie. Codzienny podobny rozkład dnia, te same miejsca i Ci sami ludzie. W zwykłym schemacie dnia nie ma nic złego, dopóki do naszej codziennej rutyny nie dołączamy zachowań, które są przyczyną naszej obniżonej satysfakcji z życia. Czasem, działając już automatycznie, trzymamy się ich kurczowo, jednocześnie nie zauważając, że to głównie one generują nasze codzienne zmartwienia.

O czym mowa? O naszych rutynowych zachowaniach, które zdecydowanie nam nie służą oraz blokują nasze bezstresowe i szczęśliwe życie. Z łatwością możemy je wyeliminować, jeśli tylko zdamy sobie sprawę z ich istnienia.

NIGDY WIĘCEJ

1. Nigdy więcej nie upieraj się, aby zawsze mieć rację

Czasami zdarza się, że uparcie dążymy do tego, by postawić kropkę w temacie, nie przyjmując nawet do wiadomości, że niekoniecznie musimy mieć rację. Nasz upór do górowania w temacie może przybierać radykalne formy, gdzie nie interesuje nas nawet ryzyko zakończenia relacji lub wywoływania zupełnie niepotrzebnego stresu u siebie i innych.

Tymczasem, choć dla niektórych może to być brutalne – nie jesteśmy nieomylni. Nie wiemy wszystkiego, nie wszystko w życiu przetestowaliśmy. W skali całego świata nasze doświadczenia, jako jednostki są niezwykle małe. Dodatkowo każdy z nas inaczej postrzega dane rzeczy i sytuacje. Często nie warto z tym walczyć.

2. Nigdy więcej nie kontroluj wszystkiego na siłę

Przestań kontrolować wszystko, co się dzieje wokół Ciebie-sytuacje, wydarzenia, ludzi itp. W celu osiągnięcia swoich zamierzeń znajdź inną drogę niż tą prowadzącą przez kontrolę i manipulację innymi. Pozbycie się potrzeby kontrolowania wszystkiego wokół, uwolni Cię także od zaangażowania w tematy, które tak naprawdę spokojnie mogą być poza Tobą.

3. Nigdy więcej nie szukaj winnych na siłę

Obwiniamy naszych rodziców, szefów, przyjaciół, naszych współpracowników, naszych klientów, naszego małżonka, gospodarkę, polityków, media, pogodę, a nawet niesprzyjający układ gwiazd. Kierując się jedynie własną wygodą, nie patrzymy tam, gdzie jest prawdziwy problem lub czy sami go nie generujemy.

Nie obwiniaj rodziców, że nie zapewnili Ci właściwego startu – nie musieli tego robić. Zamiast użalania się nad sobą, weź odpowiedzialność za swój start i pomimo wszystkich przeszkód idź swoją mądrze wyznaczoną drogą.

Nie narzekaj na nauczyciela, że nie przekazał Ci wiedzy w odpowiedni sposób. Żyjemy w czasach, gdzie dostęp do wiedzy jest nieograniczony. Trzeba tylko umieć szukać wartościowych treści.

Nie zrzucaj winy na koleżankę z pracy, że nie dostarczyła Ci danych do raportów. Zastanów się, jak często jej o tym przypominałeś, w jaki sposób zarządzałeś pracą nad swoim projektem i w jaki sposób kontrolowałeś sytuacje?

Nie oskarżaj partnera, że poświęca Ci za mało czasu. Zaplanuj i zorganizuj ciekawe aktywności, połączone z Waszymi pasjami. Tego typu spędzony czas na pewno Was do siebie zbliży.

Nie skarż się na szefa, że Cię niedocenienia i nie otrzymałeś podwyżki. Zadaj sobie pytanie, czy poprosiłeś o podwyżkę? Czy zadałeś pytanie, co konkretnie musisz zrobić, żeby ten awans otrzymać? Czy rozglądałeś się za inną pracą, w której na wejściu będziesz miał wyższe wynagrodzenie?

Przeczytaj także: Bądź odpowiedzialny!

4. Nigdy więcej nie sugeruj się ograniczającymi Cię przekonaniami

Zrezygnuj z ograniczonych przekonań o tym, co możesz lub czego nie możesz zrobić, o tym, co jest możliwe lub niemożliwe. Testuj siebie, podejmując coraz to nowe próby. Jeśli Ci nie wyjdzie, no cóż, spróbowałeś i doświadczyłeś. Jeśli Ci wyjdzie – będziesz bogatszy o jeden sukces i doświadczenie więcej.

Przeczytaj także:Jak Twój umysł Cię oszukuje, czyli najpopularniejsze zniekształcenia poznawcze

5. Nigdy więcej nie uprawiaj niekonstruktywnej krytyki

Odrzuć swoją potrzebę krytykowania rzeczy, wydarzeń lub osób, które są różne od Ciebie. Jeśli krytyka jest niekonstruktywna, niepodparta żadną wiedzą merytoryczną, a jej cel nie zmierza ku realnej poprawie jakości czyjegoś życia, zrezygnuj z niej.

Zastanów się, jaką masz wartość dodatnią od sprawienia komuś przykrości? To, że komuś zepsujesz dzień, nie sprawi, że Twój się polepszy.

Przeczytaj także: Umiejętność radzenia sobie z negatywnymi opiniami innych, czyli jak docenić krytykę?

6. Nigdy więcej nie szukaj na siłę akceptacji innych

W pogoni za akceptacją wiele osób jest gotowych zapomnieć o własnych zainteresowaniach i pragnieniach. Priorytetem staje się słuchanie i spełnianie potrzeb innych. Znacznie lepszym rozwiązaniem jest wyzwolenie się od opinii otoczenia i skupienie na realizacji swoich planów i spełnianiu własnych marzeń. To nie tylko najlepsza droga do samoakceptacji i satysfakcji z osiągania wyznaczonych sobie celów. To także skuteczny sposób na zdobycie uznania w oczach innych ludzi.

Przeczytaj także: Poszukiwanie akceptacji, objawy obsesyjnej potrzeby bycia lubianym

7. Nigdy więcej nie przypinaj etykiet

Przestań etykietować te rzeczy, ludzi lub zdarzenia, których zwyczajnie nie rozumiesz lub postrzegasz jako dziwne. Ile ludzi na świecie, tyle różnić, ale i także fanaberii. Świat jest duży, pomieści nas wszystkich. Otwórz swój umysł na inność i bądź tolerancyjny dla innych kultur, poglądów, zachowań, dopóki nie ingerują znacząco w Twoje życie.

8. Nigdy więcej nie walcz ze zmianami

Nie walcz specjalnie ze zmianami, niemającymi bezpośredniego, negatywnego przełożenia na Twoje życie. Zmiany, choć zazwyczaj niosą za sobą nieznane, są procesami najczęściej pozytywnymi. Choć bywają z początku niepokojące, zawsze Cię czegoś nauczą. Czasem też pomogą Ci przenieść się z punktu A na B, przewartościować swoje potrzeby lub poprawić sytuację Twoją, lub Twoich bliskich.

9. Nigdy więcej nie otaczaj się toksycznymi ludźmi

Przyjrzyj się uważniej ludziom, którymi się otaczasz. Czy ze wszystkimi najbliższymi Ci ludźmi łączy Cię pozytywna, wspierająca relacja?

To, z jakimi ludźmi spędzasz większość czasu, w dużej mierze przekłada się na sposób Twojego myślenia, zachowania oraz odbierania otaczającej Cię rzeczywistości. Jeśli Twoi najbliżsi znajomi, nieustannie zatracają się w coraz to nowych dramatach, widzą świat jedynie przez pryzmat mogących wydarzyć się nieszczęść, Ty również stajesz się wyczulony na pojawiające się wokół Ciebie negatywne emocje.

Są relacje, które często pochopnie nazywane przyjaźnią, wywołują wiele niepotrzebnego stresu i smutku. Są to kontakty, które pozostawiają po sobie, głównie uczucie wyczerpania, rozczarowania i wiele innych negatywnych emocji.

Przeczytaj także: Jak rozpoznać toksycznych przyjaciół? 8 typowych zachowań

10. Nigdy więcej nie zatracaj się w przeszłości

Nie zatracaj się w przeszłości. Wieczne analizowanie swoich sposobów postępowania i wracanie myślami do zarówno tych dobrych, jak i złych chwil z przeszłości, utrudni Ci dostęp do właściwego odbierania teraźniejszości. Skup się na działaniach obecnych, tu i teraz, tak by doprowadziły Cię one do wymarzonej przyszłości.

 

 

 

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

%d bloggers like this: