pisanie dziennika

Dlaczego pisanie dziennika lub pamiętnika może zmienić Twoje życie?

Nawyk codziennego podsumowania dnia w formie pisania dziennika /pamiętnika może przyczynić się do poprawy praktycznie każdej dziedziny Twojego życia. Codzienne pisanie o swoich sukcesach, porażkach czy choćby najzwyklejszych sprawach, zwiększa Twoją samoświadomość i pozwala uzyskać wgląd we własne emocje, nawyki i zachowanie.

Pisanie dziennika jako terapia i sposób radzenia sobie z problemami

Jest to podejście do pisania, które może pomóc złagodzić stres, rozwiązać problemy, przepracować bolesne uczucia oraz tworzyć powiązania między uczuciami a zachowaniem. Codzienne pisanie jest sposobem na naprawdę szczerą rozmowę, samego ze sobą. Rejestrując w ten sposób swoje życie, po krótkim czasie ujrzysz pełny, klarowny obraz tego, w jaki sposób działasz i jakimi emocjami posługujesz się w danym momencie.

W momentach, gdy bywasz przytłoczony emocjami, czujesz złość lub bezsilność, terapia pisaniem może pomóc Ci wyjaśnić, co czujesz. Swobodne wyrażanie myśli, pozwala skupić się na danym problemie lub emocji oraz określić sposoby radzenia sobie z nimi.

Dodatkowo spisanie swoich myśli lub odczuć odnośnie do rzeczy, które wydarzyły się danego dnia, jest też świetnym sposobem na odreagowanie. Badania niejednokrotnie wykazały, że pisanie dzienników świetnie rozprawia się ze stresem, który w sobie kumulujemy.

Przykłady terapii pisemnej:

Napisz wszystkie szczegóły problemu, który Ci niepokoi.

  • Jak się czujesz z tym problemem?
  • Jakie zagrożenia generuje sam problem?
  • Co mogło go wywołać?
  • Czego potrzebujesz, aby zażegnać powstały kryzys?
  • Czy wcześniej przytrafiały Ci się podobne sytuacje? Jak na nie reagowałaś/eś?

Napisz list do osoby, na którą czujesz gniew.

  • Jakie działania tej osoby spowodowały, że czujesz gniew?
  • Jak Ty się czujesz w tej sytuacji?
  • Jak widzisz Waszą relację w przyszłości?

Napisz list do siebie za 5 lat.

  • Opisz, w jakim momencie życia jesteś.
  • Określ czy jesteś z siebie zadowolona/y.
  • Jakiej przyszłości dla siebie pragniesz?
  • Czy emocje, które teraz przeżywasz, będą ważne również za 5 lat?

Zwierz się samej/samemu sobie, porządkując uczucia.

  • Szczerze opisz, co można było zrobić inaczej.
  • Zastanów się, na jakim etapie pojawił się błąd z Twojej strony.
  • Jakie emocje Ci towarzyszą?
  • Co planujesz zrobić dalej?

terapia pisaniem

Pisanie dziennika jako sposób na poznanie siebie oraz ćwiczenie samoakceptacji

Najczęściej tylko nam się wydaje, że znamy siebie najlepiej. Pisanie dziennika pozwala uporządkować myśli i wyraźnie usłyszeć swój własny głos.

Pamiętaj, że wszystko, co napiszesz, jest tylko dla Ciebie. Twój dziennik Cię nie krytykuje i nie osądza. Pisanie dziennika jest więc doskonałym sposobem na ćwiczenie samoakceptacji oraz odkrywanie własnej autentyczności.

Twój rozwój zaczyna się od tego, co wiesz o sobie. Zastanów się więc, jak dobrze siebie znasz.

  • Co Cię ciekawi?
  • O czym marzysz? Jakie masz aspiracje?
  • Czym się w życiu kierujesz?
  • Do czego jesteś zdolna/y?
  • Co sprawia, że się uśmiechasz?
  • Co Cię najczęściej zasmuca?

Pisz szczerze będąc jednocześnie dla siebie łagodnym. Wybacz sobie swoje wcześniejsze, negatywne działanie. Pomyśl, w którym kierunku zmierza Twoje życie i jak Ty się z tym czujesz.

Pisanie jako sposób na zwiększenie kreatywności

Pisanie dziennika nie tylko uspokaja myśli czy poprawia wydajność w pracy. Częsty rytuał pisania w znaczącym stopniu zwiększa również Twoją kreatywność. Zamiast spędzać długie godziny na sprawdzaniu social mediów, poświęć, choć chwile na analizę swojego dnia i myśli w dzienniku. Będziesz zdumiony, jak wiele kreatywnych pomysłów jest w stanie wygenerować Twoja głowa.

Co więcej, kiedy piszesz codziennie, nieuniknione jest, że będziesz, w tym coraz lepszy, a to otwiera przed Tobą nowe horyzonty.

Pisanie dziennika jako wyrabianie nawyków, realizacja celów

Ten typ dziennika osobistego pozwala na rejestrowanie osiągnięć, celów, myśli, inspiracji i refleksji w zorganizowany i kreatywny sposób.

Myślenie zadaniowe zaczyna działać, dopiero kiedy je zobaczymy, czyli napiszemy.

Prowadzenie listy projektów w twoim umyśle może być stresujące, ale umieszczenie ich na papierze może dać krok po kroku proces, który natychmiast stanie się łatwiejszym do wykonania. Kiedy codziennie czytasz i piszesz swoje cele, zostaną one przekute w Twoją podświadomość. Pochłoną one Twój wewnętrzny świat i szybko staną się fizyczną rzeczywistością.

Regularne pisanie dziennika może być także Twoim narzędziem do monitorowania postępów, który daje Ci punkt odniesienia do etapu wyjściowego. Może to być również skuteczny system motywacyjny, dzięki któremu próbujesz zmienić nawyk, osiągnąć cel lub zmienić życie.

Pisanie dziennika jako rejestracja Twojego życia

Czasem w życiu przytrafiają nam się chwile, które chcielibyśmy maksymalnie wydłużyć. Nowa miłość, narodziny dziecka, sukces w pracy czy fantastyczne wakacje – to wydarzenia, które chcielibyśmy zapamiętać na zawsze. Codzienne pisanie pozwoli Ci zachować bardzo dokładne wspomnienia. Czytając swoją własną kronikę, szybko wrócisz do odczuć i emocji, jakie towarzyszyły Ci w najważniejszych dla Ciebie chwilach.

Notuj swoje myśli. Pisz o ważnych dla Ciebie wydarzeniach i doświadczeniach. Przetwarzaj swoje emocje, przelewając je na papier lub klawiaturę komputera.

 

Dodaj komentarz

%d bloggers like this: