joga

Najważniejsze korzyści płynące z ćwiczenia jogi

Jeśli zapytasz „Czym jest joga?” na pewno dostaniesz różnego rodzaju odpowiedzi.

Dla jednych joga jest narzędziem do osiągnięcia sprawności fizycznej; dla innych staje się stylem życia na pograniczu niemal z religią.

Joga oferuje unikalne połączenie ćwiczeń budujących siłę, ćwiczeń zwiększających elastyczność ciała, technik rozwijających równowagę zarówno fizyczną, jak i tą emocjonalną oraz mapy drogi do odkrywania siebie. Joga praktykowana w całości może zaspokoić fizyczne, psychiczne, emocjonalne i duchowe potrzeby większości z nas.

Najważniejsze korzyści zdrowotne płynące z ćwiczenia jogi

1. Redukuje stres i poprawia nastrój

Kiedy jesteśmy zestresowani, nasze ciało uwalnia kortyzol (hormon stresu), który wyzwala naszą nerwową reakcję. Jego zbyt wysoki poziom powoduje spustoszenie w organizmie, generując obciążenie psychiczne, fizyczne i emocjonalne.

Praktykowanie jogi obniża produkcję kortyzolu, zwiększając jednocześnie produkcję endorfin. Endorfiny są hormonami znanymi jako naturalne środki przeciwbólowe i przeciwstresowe. Działają jak leki takie jak morfina i kodeina i pomagają się zrelaksować.

Na poziomie fizycznym joga pomaga wywołać reakcję relaksacyjną, zmniejszyć tętno i uwolnić mięśnie od napięcia. Na poziomie psychologicznym joga promuje skupienie się na chwili obecnej, odsuwając stresującą gonitwę myśli na bok.

Zobacz: 3 Uspokajające Ćwiczenia Oddechowe – Praktyka Oddechu z Gosią Mostowską

2. Dba o Twoje zdrowie psychiczne

Skuteczność jogi dostrzeżona została nie tylko w zmniejszaniu stresu, ale także lęku i depresji. Obecnie joga jest jedną z najczęściej stosowanych terapii łączących umysł i ciało, zalecanych przez lekarzy pacjentom cierpiącym na problemy ze zdrowiem psychicznym.

W badaniach przeprowadzonych przez Boston University Clinical and Translational Science Institute udowodniono, że praktykowanie jogi ułatwia większe uwalnianie kwasu gamma-aminomasłowego (GABA).

GABA jest głównym ludzkim neuroprzekaźnikiem hamującym, niezbędnym do regulacji emocji. Zmniejsza pobudliwość, ułatwia koncentrację, wycisza i odpręża.

Joga może być szczególnie pomocna dla osób zmagających się z zespołem stresu pourazowego (PTSD). Wiele objawów PTSD ma charakter fizyczny, np. przyspieszenie akcji serca i pocenie się, które czasami towarzyszą „retrospekcji” lub żywym wspomnieniom traumy. Joga może być szczególnie pomocna w rozwiązywaniu takich objawów, ponieważ może być ukierunkowana na fizyczne objawy stresu, lęku, strachu i depresji.

3. Przyśpiesza metabolizm

Metabolizm Twojego organizmu determinuje ogólny stan zdrowia.

Osoby o szybkim metabolizmie spalają więcej kalorii podczas każdej aktywności, a nawet w spoczynku, w porównaniu do osób o powolnym metabolizmie.

Joga przyśpiesza metabolizm poprzez usprawnienie przepływu krwi. Słabe krążenie krwi spowalnia metabolizm. Głębokie i powolne oddychanie podczas jogi pozwala tętnicom otworzyć się i zwolnić ciśnienie, przyspieszając tym samym przepływ krwi.

Pozy jogi masują również narządy trawienne. Pomaga to w płynnym funkcjonowaniu przewodu pokarmowego, co również intensyfikuje metabolizm.

Zobacz: Joga na trawienie z Gosią z Anatomii Jogi

4. Spala kalorie!

Tradycyjna joga nie wygląda wyjątkowo dynamicznie w porównaniu np. z tradycyjnym fitnessem. Zajęcia jogi, które polegają wyłącznie na leżeniu i uważnym oddychaniu, prawdopodobnie nie przyczynią się do znacznej utraty wagi. Natomiast bardziej intensywne rodzaje jogi, takie jak ashtanga, mogą być zaskakująco podobne do innych form energicznych ćwiczeń.

Zobacz: Lekcje Ashtanga Joga z Olą Żelazo

5. Dba o Twój kręgosłup, zmniejszając bóle pleców

Bóle pleców i powiązane z nim objawy należą do drugiej (zaraz po przeziębieniu) pod względem częstotliwości przyczyn wizyt u lekarza. Początek ostrego bólu dolnej części pleców jest najczęściej wynikiem uszkodzeń mechanicznych spowodowanych nadmierną i przedłużającą się złą postawą oraz siedzącym trybem życia. Brak aktywności fizycznej osłabia mięśnie pleców i brzucha, utrudniając im wsparcie kręgosłupa.

Badanie z 2005 roku, zrealizowane przez University of Washington dowodzi, że regularna praktyka jogi poprawia postawę oraz wzmacnia mięśnie, pomagając w ten sposób zmniejszyć przewlekły ból pleców, jak i szyi. Joga stymuluje również zdolność kości do zachowywania wapnia i witaminy D, które odgrywają znaczącą rolę w podnoszeniu gęstości mineralnej kości (BMD).

Również skręty wykonywane podczas odpowiednio dobranych pozycji, wpływają przede wszystkim na oś kręgosłupa, przywracając i utrzymując zakres ruchu w kręgosłupie i wokół niego.

Zobacz: JOGA zdrowego kręgosłupa #lędźwie– bez bólu z Jolą Żelazo

6. Zapewnia elastyczność mięśni

Z powodu powolnego i siedzącego trybu życia nasze ciało może stać się leniwe i samo się odwadniać, co sprawia, że tkanka jest mniej elastyczna i bardziej podatna na uszkodzenia. Mięśnie stają się zanikowe i sztywne. Stawy osiadają w ograniczonym zakresie ruchów.

Różne asany jogi działają poprzez bezpieczne rozciąganie mięśni i utrzymywanie ich w określonej pozycji. Wzmacniają w ten sposób włókna mięśniowe i zwiększają ich sprężystość. Podnoszą sprawność całego ciała poprzez wzmocnienie ich elastyczności, siły i wytrzymałości.

7. Zmniejsza ryzyko chorób serca

Według Światowej Organizacji Zdrowia choroby sercowo-naczyniowe są główną przyczyną zgonów na świecie.

Joga rozluźnia naczynia krwionośne i obniża ciśnienie krwi, jednocześnie zwiększając dopływ krwi do mięśnia sercowego. Również poprzez ścieżki neurologiczne joga przynosi zmiany w funkcjonowaniu serca. Może modyfikować częstość akcji serca, poprawiać profil lipidowy i obniżać BMI, które mają wpływ na układ sercowo-naczyniowy.

8. Poprawia jakość snu

Bezsenność (zaburzenia snu) staje się masowym problemem na całym świecie. Niewystarczająca ilość snu może powodować liczne problemy fizyczne, psychiczne i emocjonalne.

W dobie przewlekłego braku snu ważniejsze niż kiedykolwiek jest posiadanie różnorodnych narzędzi poprawiających jego jakość.

Delikatna 15-30 minutowa sesja jogi przed snem to idealny sposób na przygotowanie ciała i umysłu do snu. Połączenie powolnego rozciągania i głębokiego oddychania pomaga obniżyć ciśnienie krwi w ciele oraz spowolnić pracę serca i oddechu. Joga doskonale nadaje się do zmniejszania „pobudzenia (które powoduje bezsenność)” poprzez praktykę medytacji i pozycji relaksacyjnych.

Relaksacyjna Joga na Dobranoc z Gosią Mostowską

9. Poprawia funkcje seksualne

Joga okazuje się również doskonałą niefarmakologiczną metodą poprawy funkcji seksualnych.

Badania przeprowadzone w 2010 roku wykazały, że joga wpływa korzystnie na wszystkie aspekty życia seksualnego, w tym pobudzenie, orgazm i satysfakcję.

Pozycje jogi wzmacniają rdzeń, co pomaga mieć większą kontrolę nad miednicą. Działają również jako ćwiczenia Kegla (dla dna miednicy) i poprawiają erekcję. Joga podnosi również poziom testosteronu oraz zwiększa libido (pragnienia seksualne).

10. Łagodzi PMS

Joga łagodzi również objawy miesiączki. W nowym badaniu opublikowanym w Journal of Alternative and Complementary Medicine w 2018 roku badacze odkryli, że kobiety, które ćwiczyły jogę od podczas cyklu miesiączkowego, były zdecydowanie bardziej zrelaksowane i spokojniejsze w porównaniu z grupą kontrolną. Również ból fizyczny, który występował w trakcie trudnych dni, był dużo mniejszy przez regularne rozluźnianie napięcia mięśni.

11. Pomaga w walce z uzależnieniami

Od kokainy, hazardu, alkoholu po papierosy, niezależnie od tego, od czego człowiek jest uzależniony-uzależnienie wiąże się ze zmianami w chemii mózgu, które sprawiają, że niezwykle trudno jest się oprzeć złemu nawykowi, nawet jeśli oczywisty jest negatywny wpływ, jaki wywiera na życie.

Joga jest skuteczną, bezpieczną i dostępną terapią wspierającą w przypadkach uzależnienia.

Dowody pochodzące z badań wskazują, że joga ma pozytywny wpływ na neurobiologię uzależnienia poprzez pomocne zmiany w mózgu, które przywracają równowagę uzależnionemu umysłowi.

Terapia jogą, odpowiednio dostosowana do uzależnionych osób, pomaga budować samoświadomość, siłę, jasność umysłu i odporność, a także promuje pozytywne zmiany fizyczne i psychiczne.

Joga coraz częściej stosowana jest w programach leczenia uzależnień i przez cały okres rekonwalescencji, aby zapobiegać nawrotom, zmniejszać objawy odstawienia oraz zapewniać zdrowe ujście, by poradzić sobie z potencjalnymi wyzwalaczami.

12. Spowalnia skutki starzenia sie

Joga jest naturalną i cudowną terapią spowalniającą skutki starzenia się, zarówno te fizyczne, jak i psychiczne. Nie tylko pozwala zachować na dłużej doskonałą formę ciała, ale jest skuteczna również pod względem detoksykacji organizmu, utrzymując jego młodość.

W 2012 roku Wydział Psychiatrii i Nauk Behawioralnych, Duke University Medical Center opublikował badania potwierdzające, że praktykujący jogę wykazują większą objętość istoty szarej. Stwierdzono również, że objętość szarej materii jest wprost proporcjonalna do tego, jak długo dana osoba ćwiczy jogę. Szara istota (tzw. szare komórki) to obszar mózgu, który jest nierozerwalnie związany z kontrolą mięśni i percepcją sensoryczną. Odgrywa istotną rolę w widzeniu, słyszeniu, pamięci, mowie, podejmowaniu decyzji itp.

W przypadku osób dotkniętych chorobą Alzheimera (najczęstsza postać demencji) praktykowanie jogi powoduje zmiany metaboliczne i neurologiczne związane ze zmniejszoną nieprawidłową produkcją białka β-amyloidu w korze czołowej i hipokampie. Zwiększa również krążenie krwi w płatach czołowych, ciemieniowych i skroniowych; i promuje wzrost naczyń włosowatych w pierwotnej korze ruchowej; a także stabilizuje regulację tlenku azotu, który stymuluje czynniki wzrostu nerwów, które są związane z produkcją i działaniem neuroprzekaźników oraz ze wzrostem poziomu wapnia, który zamiast tego stymuluje syntezę dopaminy. Joga zwiększa produkcję endorfin, co pomaga zmniejszyć objawy emocjonalne jak depresja oraz poprawia jakość życia pacjentów.

Joga dla bardzo początkujących | Joga dla seniorów | Ola Żelazo

 

Większość z nas żyje głównie siedzącym trybem życia. Pracujemy przy biurku, jeździmy wszędzie samochodem, a wolny czas spędzamy z chipsami przed telewizorem. Jednak nasze ciała nie ewoluowały tak, aby zachowywać się w ten sposób. Ruch jest nam niezbędny do utrzymania umysłu i organizmu w zdrowej formie. Piękno jogi polega na tym, że można ją ćwiczyć praktycznie wszędzie, samodzielnie lub z innymi entuzjastami jogi. Prócz licznych korzyści zdrowotnych, zarówno tych już udowodnionych, jak i tych jeszcze badanych, regularne zajęcia jogi pomagają rozluźnić i odprężyć ciało, poczuć się znacznie mniej zestresowanym.

Może Cię zainteresuje? Medytacja MIT czy HIT?

Zacznij swoją przygodę z jogą już dziś! Przejrzyj poniższe lekcje jogi dla początkujących i znajdź styl ćwiczeń, który Ci odpowiada!

Joga dla Początkujących w Domu – Małgorzata Mostowska

 

Joga dla Początkujących | „Wstęp do jogi” – Praca z oddechem- PortalYogi

Joga dla Początkujących – Lekcja 1 – Mobilność | Fundamenty Jogi Hello Yogi

 

Leave a Reply