poprawa koncentracji

10 sposobów na poprawę koncentracji podczas pracy

Nieważne, czy chodzi o Twoją codzienną pracę w biurze lub w domu, naukę, pracę magisterską do napisania, czy zadania domowe do odrobienia. Czas ucieka Ci w niesamowitym tempie, a Twoja praca w żaden sposób nie posuwa się do przodu. Jak skutecznie skupić się na pracy? Jak w trakcie wykonywania swoich zadań nie tracić koncentracji?

Mamy dobrą wiadomość! Koncentracja jest umiejętnością możliwą do wyćwiczenia. Spróbuj więc nad nią zapanować!

Ponad 70% ludzi ma problemy ze skupieniem się na jednym zadaniu przez dłuższy czas. Badania przeprowadzone przez University of California-Irvine, stwierdzają, że powrót ze stanu rozproszenia do stanu skupienia trwa aż 20 minut. Jeśli więc chcesz przerwać, tylko na chwileczkę, pracę nad zadaniem, sprawdzając co nowego na Facebooku, stracisz najmniej 20 minut ze swojego potencjału koncentracji. Dzieje się tak, ponieważ rozproszona uwaga staje się generatorem stresu, pozostawiającego nas z mniejszą koncentracją.

Utrzymanie koncentracji; zanim zaczniesz pracować:

1. Uporządkuj przestrzeń pracy

Nic tak nie wybija z rytmu pracy, jak tysiące niepotrzebnych rzeczy wokół. Na tym zawiesisz wzrok, to przełożysz, to Cię nagle w niewłaściwym momencie zainteresuje. Spraw, by Twoja przestrzeń pracy była uporządkowana. Na biurku czy stole, przy którym pracujesz, zostaw tylko aktualnie przydatne Ci rzeczy.

Warto, też utrzymywać porządek w komputerze. Stare pliki elektroniczne, nieaktualne notatki, czy niepotrzebne już pliki robocze, sprawiają, że tracisz ostrość za każdym razem, gdy je widzisz.

Jeśli to możliwe (nie pracujesz w wielkim szklanym biurowcu), przewietrz swoje miejsce pracy. Przebywanie w dusznym pomieszczeniu znacznie spowolni prace mózgu.

Jeśli pracujesz z domu, stwórz dedykowaną przestrzeń pracy. Nie siedź z laptopem przed telewizorem. Stwórz własne domowe biuro i ustal godziny pracy, w których codziennie będziesz się poruszać.

2. Zadbaj o własną wygodę

Wygodne ubranie, odpowiednie oświetlenie, właściwe dla Twojego kręgosłupa krzesło. Przygotuj się właściwie do rozpoczęcia pracy, sprawiając by nic nie wpływało negatywnie na Twoje samopoczucie. Jeśli pracujesz z domu, nie siedź całego dnia w piżamie – będzie Cię to demobilizować i rozleniwiać. Istnieje też szansa, że możesz przestraszyć kuriera. 😉

3. Pozbądź się rozpraszaczy

Osiągnięcie stanu pełnego skupienia na konkretnym zadaniu staję się coraz większym wyzwaniem w czasach, w których z każdej strony jesteśmy otaczani rozpraszaczami w postaci powiadomień z wszelkich mediów społecznościowych, stron i aplikacji.

Najnowsze badania stale potwierdzają, że im bardziej błądzą nasze umysły, tym mniej produktywni jesteśmy. Choć dla wielu z nas Internet stanowi główne narzędzie pracy, to patrząc na ogół treści w nim zawartych, 75% Internetu to wielki generator materiałów rozrywkowych.

Z pomocą przychodzą nam jednak strony, aplikacje i rozszerzenia do przeglądarek pozwalające na blokadę rozpraszających treści. Zamiast całkowicie izolować się od zasobów Internetu, możesz selektywnie decydować, które z witryn odrywają Cię w danym momencie od wykonywanej pracy.

Sprawdź: 15 najciekawszych darmowych narzędzi pozwalających skoncentrować się na tym, co w danej chwili najważniejsze.

4. Przygotuj zasilacze energii

Nic tak nie rozprasza, jak narastające poczucie głodu. Zapewne w trakcie dłuższej pracy zgłodniejesz. Przygotuj sobie wcześniej przekąski i napoje, które będą w zasięgu Twojej ręki. Poczucie nadchodzącego głodu, czy konieczność przerywania pracy w przeszukiwaniu lodówki i idei na to, co zjeść skutecznie wybiją Cię z rytmu.

Zobacz: Naturalne produkty optymalizujące pracę mózgu, czyli dieta wspomagająca silny umysł

5. Zadbaj o wszystkie narzędzia pracy

Zastanów się wcześniej, co jest Ci potrzebne do realizacji Twojego zadania. Notatki ze spotkania/ studiów? Konkretna książka lub opracowania z wynikami badań? Mazak czy kolorowe karteczki do zaznaczania istotnych danych?

Jeśli poszukiwania tych rzeczy rozpoczniesz w trakcie swojej pracy, skutecznie odciągnie Cię to od wykonywanego zadania.

poprawa koncentracji

6. Wyklucz hałas zewnętrzny

Jeśli pracujesz w biurze i dekoncentrują Cię telefony czy rozmowy innych współpracowników, załóż słuchawki. Pamiętaj jednak, że muzyka, której słuchasz, powinna być delikatna. Wybieraj utwory łagodne, które mają nie więcej niż 60 uderzeń na minutę. Szukaj muzyki, która Cię nieco rozluźni, poprzez powtarzanie rytmów, fraz muzycznych, wolnego tempa i niskich tonów.

Jeśli muzyka jednak Cię rozprasza, możesz wykorzystać inne dźwięki. Z pomocą przychodzą nam strony i aplikacje generujące tło akustyczne złożone z nagrań naturalnych dźwięków.

Przeczytaj: Muzyka i dźwięki poprawiające Twoją wydajność – najlepsze aplikacje i playlisty

Utrzymanie koncentracji; gdy już zaczniesz pracować

7. Ustal priorytety

Nie ma nic gorszego niż poczucie zagubienia pośród miliona tematów.

Zdecyduj, co na daną chwilę jest dla Ciebie najważniejsze. Najtrudniejsze tematy lub takie, które wymagają od Ciebie najwięcej skupienia, postaraj się wykonać na początku, póki masz jeszcze dużo sił. Zrealizuj zadania, które wymagają wzmożonego skupienia, kreatywności lub koncentracji z samego rana, a następnie przejdź do łatwiejszej pracy, takiej jak usuwanie wiadomości e-mail lub planowanie spotkań.

Przeczytaj także: Zjedz tę żabę! Metoda zwiększania produktywności

8. Zrób listę zadań

Tworzenie listy zadań jest porządkowaniem i oczyszczaniem umysłu. Każdy większy temat, który masz do zrealizowania, podziel na małe bloki/ etapy. Ustal konkretny zakres czasu, w jakim wykonasz poszczególną partię pracy. Pozwoli Ci to stworzyć konkretny plan działania i określić dokładną drogę realizacji Twojego projektu.

Zapisuj nawet najprostsze zadania, by nie wisiały Ci one w przestrzeni „kiedyś to zrobię”. Aby jednak nie wpaść w manię zapisywania dosłownie wszystkiego, pamiętaj o zasadzie dwóch minut: jeśli zrobienie czegoś zajmuje mniej niż 2 minuty, należy to zrobić od razu, a nie przenosić tego zadania do dalszego etapu.

Na sam koniec lista zadań ze skreślonymi pozycjami będzie Twoim trofeum, dnia pełnego produktywności. Obserwując postęp, stajemy się bardziej zmotywowani do dalszego działania.

Wypróbuj: Metoda Pomodoro: organizacja czasu w 25-minutowych blokach

utrzymanie koncentracji

9. Unikaj wielozadaniowości

Kiedy jesteśmy skupieni na jednym zadaniu, uruchamiamy do pracy obie półkule mózgowe, które działają jednocześnie, wspierając i asekurując się wzajemnie. Kiedy wykonujemy kilka zadań naraz, z przeciążenia tematycznego, półkule starają się pracować samodzielnie.

Naukowcy udowodnili i potwierdzili, że szybkie i częste przełączanie zadań zmniejsza naszą wydajność umysłową. Pamięć robocza, która jest odpowiedzialna za logiczne myślenie oraz zdolność przyswajania i interpretowania nowych informacji, ma ograniczoną pojemność. Jest jak mięsień, który po podjęciu określonej liczby działań i powtórzeń, musi odpocząć i odzyskać siły.

Czytaj dalej o multitaskingu: Wielozadaniowość, czyli strata czasu, więcej stresu i błędów

10. Pamiętaj o przerwach

Najwyższy poziom koncentracji wymaga odpoczynku. Ustal momenty, w których wstaniesz od biurka. Staraj się, by Twoje przerwy nie skupiały się na szybkim scrolowaniu mediów społecznościowych. Wyjdź z psem, zrób sobie przerwę na kawę, zadzwoń do przyjaciółki. Pamiętaj jednak, by trzymać się ustalonego wcześniej czasu przerw.

Może Cię zainteresuje? Jak pracować mniej ale wydajniej czyli paradoks częstych przerw

Działaj! Trzymamy kciuki za zawsze wysoki poziom Twojej koncentracji!

Leave a Reply