oswoić samotność

Oswoić samotność – jak poradzić sobie z lękiem przed samotnością?

Samotność to bardzo powszechny problem dotykający wielu współczesnych ludzi. Pomimo że żyjemy w czasach wysokiego rozwoju technologicznego, ułatwiającego komunikację międzyludzką coraz większa część naszej populacji regularnie doświadcza izolacji.

Samotność jest definiowana przez tęsknotę za większą interakcją społeczną. To również stan odczuwania izolacji społecznej i poczucia odcięcia od innych.

Skutki samotności, zarówno te społeczne, jak i zdrowotne stały się obecnie przedmiotem dialogu publicznego. Na podstawie ostatnich badań – zgłębiających problem samotności, największe światowe media takie jak The New York Times, Forbes czy BBC ostrzegają przed „epidemią samotności”. Nic więc dziwnego, że samotność jest nazywana chorobą XXI wieku, a dane wskazują, że cierpi na nią co piąty Polak. Rząd Wielkiej Brytanii jako pierwszy na świecie powołał w styczniu 2018 urząd nowego ministra ds. samotności.

“Chcę zmierzyć się z tym wyzwaniem dla naszego społeczeństwa i chcę, żebyśmy wszyscy podjęli działania w związku z samotnością doświadczaną przez osoby starsze, przez opiekunów osób chorych, przez tych, którzy stracili kochane osoby, wszystkich tych, którzy nie mają nikogo z kim mogliby porozmawiać i podzielić się swoimi przemyśleniami i doświadczeniami” – powiedziała Theresa May, Premier Wielkiej Brytanii.

Skąd bierze się samotność i co zrobić, aby zniwelować jej skutki?

Bycie samotnym, a poczucie osamotnienia.

Często zdarza się, że to właśnie ludzie nie posiadający rodziny lub nie pozostający w związku odczuwają osamotnienie. To jednak nie oznacza, że taka sytuacja życiowa zawsze wiąże się z poczuciem samotności, chociaż w naturalny sposób jej sprzyja. Poczucie osamotnienia jest sprawą indywidualną, może pojawić się także i u osób będących w związkach. Naukowcy twierdzą, że skłonność do odczuwania samotności wynika z konkretnej budowy mózgu. Jeszcze inni bardziej zwracają uwagę na wpływ uwarunkowań środowiskowych, a także wzorców zachowania wyniesionych z dzieciństwa-bariery wówczas stworzone mogą utrudniać tworzenie więzi społecznych w dorosłym życiu.

Dlaczego czujemy się samotni?

Tak, jak w przypadku wielu chorób psychicznych czy też uzależnień, pierwszym i najważniejszym krokiem jest uświadomienie sobie, dlaczego czujemy się osamotnieni. Każdy z nas posiada inną sytuację życiową, a także inne uwarunkowania, które doprowadziły nas do punktu, w którym się znaleźliśmy. Uświadomienie sobie czego faktycznie się boimy, pozwoli skuteczniej walczyć z problemem. Kluczowe jest poznanie i nazwanie lęku.

Jak oswoić samotność?

1. Ucz się nowych rzeczy. Rozwijaj swoje hobby. Rozszerz swoje zainteresowania.

Postrzeganie swojej sytuacji, można zmienić poprzez wykorzystywanie wolnego czasu jako okazji do rozwijania pasji oraz do samorozwoju. Skupienie się na swoim wnętrzu pomaga lepiej zrozumieć samych siebie i odpowiedzieć na własne potrzeby, co podbudowuje kondycję psychiczną.

Jeśli do tej pory nie miałeś motywacji do tego, aby wyjść z domu-przyszedł na to czas. Wykorzystaj czas tylko dla siebie, jako okazję do poszukiwania nowych pasji. Angażuj się w rozmowy z innymi na temat bieżących wydarzeń i wspólnych zainteresowań – jest to najlepszy, naturalny sposób na poznanie nowych ludzi.

2. Uśmiechaj się!

Bądź przyjazny dla otoczenia. Ćwicz swoją uważność, dostrzegając pojawiające się w Twoim życiu pozytywy. Uśmiechaj się do siebie i ludzi wokół. Pozytywne działania i emocje są zaraźliwe, zachęcają innych do bycia w pobliżu Ciebie.

3. Naucz się czerpać radość z czasu spędzanego w swoim towarzystwie.

Nie staraj się na siłę wypełniać sobie czasu rzeczami, które Cię w pełni nie satysfakcjonują. Jeśli w popłochu robisz wszystko, tylko po to, by nie być samemu, marnujesz swój czas, uciekając w powierzchowne relacje lub zadania.

Pamiętaj, że nie zawsze musisz mieć dokładnie zaplanowaną każdą minutę wolnego czasu-trzeba też umieć odpoczywać i nauczyć się spędzać czas tylko w swoim własnym towarzystwie. Znajdź zajęcia, które Cię relaksują. Dostrzegaj przyjemność z czasu spędzanego samemu ze sobą.

4. Kontroluj swoje nastawienie.

W kwestii oswajania własnej samotności niezwykle ważne jest nasze nastawienie-nic w życiu nie trwa wiecznie i bardzo pomocna może być myśl, że nasza samotność jest tylko stanem przejściowym, który minie. Poszukaj w myślach swojego bezpiecznego miejsca lub sytuacji, w której czujesz się bezpieczny i szczęśliwy. Wracaj do niego za każdym razem, gdy ogarnia Cię pesymizm.

5. Pilnuj własnej samooceny.

Bardzo często samotności towarzyszy nasza niska samoocena. Wydaje się nam, że jesteśmy gorsi, bo nie potrafimy stworzyć lub utrzymać związku z drugą osobą. Czujemy się bezwartościowi i mało atrakcyjni, nie mogąc odnaleźć w swoim życiu ludzi potencjalnie nami zainteresowanych.

Tego typu niska samoocena i niskie poczucie własnej wartości, powoduje trudności w radzeniu sobie z nowymi sytuacjami. By zacząć zmieniać negatywny obraz siebie w pozytywny, weź głęboki oddech, zwolnij na chwilę i zastanów się za co siebie cenisz. Jeśli to zadanie okaże się dla Ciebie zbyt trudne, spróbuj porozmawiać z psychologiem. Tego typu rozmowa pozwoli Ci spojrzeć na siebie z dystansu i realnie ocenić własny potencjał i możliwości.

6. Kieruj swoje myślenie na zewnątrz, w kierunku innych ludzi.

Zaangażuj się w innych. W miarę swoich możliwości czasowych zaangażuj się w pomoc lub wsparcie innych ludzi, znajdujących się często w dużo gorszej sytuacji niż Twoja. Istnieje wiele programów wolontariackich, w których liczy się każda pomoc. Poszukaj ich w hospicjach, szpitalach, szkołach, placówkach dydaktycznych lub organizacjach charytatywnych działających na terenie Twojego miejsca zamieszkania. Pomoc innym ludziom otworzy przed Tobą nową perspektywę dotyczącą oceny własnej samotności i towarzyszących Ci w życiu emocji.

7. Nie chowaj się we własnej skorupie.

Nie rezygnuj z chęci dbania o siebie, nawet jeśli nie czujesz wsparcia z żadnej strony. Nie rezygnuj z ćwiczeń, zdrowej diety czy starania się, by wyglądać dobrze na co dzień. Nigdy do końca nie wiesz, co Cię może spotkać danego dnia.

Warto też byś zastanowił się, czy swoim zachowaniem nieświadomie nie odtrącasz innych ludzi. Może masz zbyt duże wymagania albo też boisz się pokazać swoją samotność innym? A może wokół Ciebie są ludzie, których warto docenić i dać im szansę podejść bliżej?

8. Zaadoptuj lub przygarnij zwierzaka.

Pies lub kot, któremu odmienisz los, pokocha Cię bezwarunkowo!

 

Człowiek jest istotą stadną. Tak samo, jak tlenu do oddychania potrzebuje również relacji z innymi ludźmi. Samotność, nawet jeśli trwa długo, jest stanem przejściowym. Niezależnie od powodu, jaki towarzyszy jej pojawieniu, można ją przezwyciężyć. Wszystko zależy od tego, w jaki sposób postanowisz wykorzystać czas sam na sam ze sobą.

Dodaj komentarz

%d bloggers like this: