Co się stało z Twoim czasem?

Czas, pojęcie nieco abstrakcyjne. Choć nie można go postrzegać w kategorii realnego zasobu, jest niezwykle ważny dla każdego z nas.

Mówi się, że czas to pieniądz. Słusznie, bo czas to moment, w którym podejmujesz nowe wyzwania, bierzesz na siebie nowe lub wypełniasz obecne obowiązki. Czas to chwile, gdy się uczysz, realizujesz, poznajesz i doświadczasz. Czas to również środek umożliwiający Ci przeżywanie najmilszych chwil z bliskimi Ci ludźmi czy rodzinom.

I choć brzmi to, jak banał, czas to obok zdrowia, najważniejsze co masz w życiu.

Co się stało z moim czasem?

Niestety wielu z nas, całkowicie ignoruje fakt upływającego czasu. Zatracamy się w marzeniach, wyznaczamy sobie cele i… Odkładamy je na bliżej nieokreślone „kiedyś”, walcząc jednocześnie z poczuciem utraconych okazji, chwil czy momentów.

Tymczasem świat nieustannie pędzi do przodu, rzeczy dzieją się szybko, obowiązków zazwyczaj nam przybywa. Wiedza na temat, jak dopasować swoje codzienne zajęcia do innych ważnych dla nas czynności, zaczyna odgrywać kluczową rolę.

Posiadanie kontroli nad rzeczami, które dzieją się w naszym życiu, bezpośrednio przekłada się na jego jakość. Zarządzanie działaniami w danym okresie daje nam poczucie bezpieczeństwa, spełnienia i jasnego kierunku, w którym podążamy.

UMIEJĘTNOŚĆ ZARZĄDZANIA CZASEM

Jeśli wciąż zmagasz się z prawidłową organizacją czasu lub chcesz poeksperymentować z nowymi metodami, przejrzyj naszą listę skutecznych i sprawdzonych technik zarządzania czasem.

Zdefiniuj i określ cele swojego działania

Cele są początkową, niezwykle ważną częścią procesu zarządzania własnym czasem. Określają one Twoje plany, dążenia, wizję. Wyznaczają drogę do osiągnięcia sukcesu i główne życiowe priorytety. Zdefiniuj swoje cele, a nie będziesz mieć wątpliwości, w którym kierunku zmierzasz. Przestaniesz też tracić czas na nieefektywne działanie. Gdy już będziesz mieć pewność, co jest Twoim celem, jego realizacja w określonych wcześniej przedziałach czasu, stanie się dużo łatwiejsza.

Zacznij planować swoje codzienne, tygodniowe lub miesięczne zadania

Planowanie jest najlepiej sprawdzoną techniką zarządzania czasem. Pomaga właściwie połączyć i zorganizować wszystkie nasze działania, zgodnie z wytyczonymi wcześniej celami. Daje również szczegółowy wgląd we wszystkie rzeczy, które musimy zrobić oraz umożliwia śledzenie ich postępów.

Określ precyzyjnie, co chcesz lub co musisz zrobić. Zapisz to, biorąc pod uwagę również wszystkie podzadania, konieczne do realizacji. Ustal termin i podziel go na etapy. Nie myśl o wielkim projekcie, skup się tylko na ukończeniu każdego etapu, a nawet nie zauważysz, jak szybko zakończysz cały proces!

Istnieje wiele sposobów planowania i organizowania pracy:

• Zaprzyjaźnij się z kalendarzem

• Stwórz swój osobisty organizer/ bullet jurnal

• Pracuj z listami rzeczy do zrobienia/ to do list

• Korzystaj z aplikacji i narzędzi dostępnych w Internecie

Wybierz metodę, która jest najbardziej kompatybilna z Tobą.

Unikaj pracy wielozadaniowej

Przyjęliśmy, że wielozadaniowość jest doskonałym sposobem na dotrzymanie kroku nowej szybkości działania. Czytamy maila, jednocześnie rozmawiając z klientem przez telefon. Oglądamy najnowszy odcinek ulubionego serialu, jednocześnie przygotowując się do egzaminu czy ważnego spotkania.

Na przestrzeni ostatnich lat, psychologowie zaczęli badać granice ludzkiej zdolności do przetwarzania więcej niż jednego zestawu bodźców naraz. Wbrew powszechnemu przekonaniu, wielozadaniowość wcale nie oszczędza czasu. Przełączanie się z projektu na projekt, zostawianie każdego z nich w trakcie realizacji, wracanie do niego po czasie, zajmuje więcej czasu, niż ukończenie każdego z nich osobno. Umysł musi zresetować się po każdorazowej zmianie zadania. Również za każdym razem, gdy chcesz wrócić do tematu, kilka chwil zajmuje Ci proces przypomnienia, na czym poprzednio skończyłeś.

Przeczytaj więcej o micie wielozadaniowości: Wielozadaniowość, czyli strata czasu, więcej stresu i błędów

Deleguj

Masz swoją wizję projektu i dokładnie się jej trzymasz? Obawiasz się, że nikt nie jest w stanie wykonać zadania tak dobrze, jak Ty? Boisz się zainwestować w pracę innych, nie znając do końca jej wyniku? Popełniasz błąd!

Otwórz się na współprace z innymi. Weryfikuj swoje listy rzeczy do zrobienia i dziel się obowiązkami, które nie wymagają Twojej fachowej opinii. Jeśli jesteś przytłoczony pracą, którą bez większych trudności mógłby wykonać ktoś inny, sam stajesz się mało skuteczny.

Wyeliminuj rozpraszacze

Powiadomienia, ciągłe telefony, wyskakujące wiadomości, portale społecznościowe, ciągle przychodzące e-maile, to wszystko odciąga Twoją uwagę od realizacji zadań. Najnowsze badania stale potwierdzają, że im bardziej błądzą nasze umysły, tym mniej produktywni jesteśmy.

Postaraj się w przydzielonym na dane zadanie czasie, usunąć wszystkie rzeczy, które mogą utrudniać Ci koncentrację. Odłóż na bok telefon, zablokuj czasowo serwisy społecznościowe, wyłącz telewizor. Skup się na zadaniu, by jak najszybciej je ukończyć.

Samodyscyplina – traktuj siebie poważnie

Jeśli już udało Ci się zdefiniować własne cele, wybrać najlepszą dla siebie metodę planowania, nadszedł czas na opanowanie własnej samodyscypliny. Pamiętaj, że listy zadań tworzysz po to, by móc je sprawnie i w poukładany sposób realizować.

Rób regularne przerwy

Nasze ciała i mózgi nie są zaprojektowane do optymalnej pracy na 100% swoich możliwości przez 24 godziny na dobę. 10-godzinny dzień roboczy jest stanowczo zbyt długi, a praca w ciągłym procesie może przynieść więcej szkody niż pożytku. Potrzebujemy przerw, aby nasz mózg mógł się zregenerować, a następnie ponownie skupić się na pracy.

Włoski ekonomista Vilfredo Pareto stwierdził, że tylko około 20% tego, co robisz każdego dnia, powoduje 80% Twoich wyników. Dziś jego twierdzenie znane jest jako zasada Pareto lub zasada 80/20.

Przeczytaj także: Jak pracować mniej ale wydajniej czyli paradoks częstych przerw

 

Czy właściwie zarządzasz czasem? A może nadal walczysz z odwlekaniem, lenistwem lub brakiem motywacji? Spróbuj, choć przez tydzień, dostosować się do opisanych powyżej kroków.

Może znasz techniki zarządzania czasem, których nie ma na liście? Podziel się swoimi sztuczkami i wskazówkami i daj nam znać, co działa najlepiej dla Ciebie!

 

Dodaj komentarz

%d bloggers like this: