Psychologia kolorów – czy kolory wpływają na nastroje i zachowania?

„Kolory, podobnie jak cechy, podążają za zmianami emocji” – zauważył Pablo Picasso, opisując swoje odczucia odnośnie do kolorystki, jaką wprowadzał w swoje dzieła. Czy faktycznie psychologia kolorów istnieje? Czy to możliwe, by kolor był czynnikiem generującym nasze pozytywne lub negatywne emocje?

Kolor jest potężnym narzędziem komunikacji, które może być używane do sygnalizowania działania, wpływania na nastrój, a nawet wpływania na reakcje fizjologiczne. Jednak skojarzenia kolorów i ich znaczenie zmieniają się w zależności od osoby i jej indywidualnych preferencji.

Czym jest psychologia kolorów?

Psychologia kolorów to badanie wpływu kolorów na nasze zachowanie, odczucia i emocje.

Zastanów się, czy czujesz niepokój lub podirytowanie w żółtym pokoju? Czy kolor niebieski wprawia Cię w wyciszenie i odprężenie? Dlaczego szpitale wymalowane są zazwyczaj na zielono?

To także zależność, jaka występuje przy podejmowaniu decyzji, na przykład w kwestii przedmiotów, które kupujemy i od kogo je kupujemy.

psychologia kolorów

Postrzeganie kolorów

Chociaż znaczenia kolorów są subiektywne, istnieją pewne uniwersalne spostrzeżenia.

Kolory w tonacji czerwonej nazywane są kolorami ciepłymi. Pomyśl o czerwonym, pomarańczowym i żółtym. Te kolory mogą wywoływać uczucie ciepła i komfortu, ale także złości lub wrogości. Z drugiej strony chłodne kolory-odcienie niebieskiego, zielonego i fioletowego, wywołują uczucie spokoju, relaksu lub smutku.

Znaczenie najpopularniejszych kolorów:

Żółty daje nam optymistyczne, ciepłe i klarowne uczucie. Ten kolor również pobudza układ nerwowy i aktywuje pamięć, a także dodaje radości.

Pomarańczowy pozwala czuć się przyjaźnie, wesoło i pewnie. Ten żywy kolor nie tylko pobudza aktywność, ale także sprzyja socjalizacji i pobudza apetyt.

Czerwony jest ekscytujący, młodzieńczy i odważny. Odcienie czerwieni zwiększają entuzjazm, zachęcają do działania i pewności siebie. Kolor czerwony powiązany jest z pasją i miłością, a także siłą i złością.

Fiolet jest pomysłowy, kreatywny i mądry. Daje poczucie duchowości, uspokaja umysł i nerwy i jest bardzo podnoszące na duchu.

Niebieski jest godny zaufania, niezawodny i silny. Ślady tego koloru pomagają intuicyjnie uspokoić i wyciszyć. Ponieważ niebieski jest kolorem oceanu i nieba, ludzie postrzegają go jako stały element naszego życia.

Zielony oznacza pokój, wzrost i zdrowie. Uspokaja nasze zmysły, odpręża psychicznie i fizycznie, daje poczucie odnowy, samokontroli i harmonii.

Szary jest neutralny, zrównoważony i spokojny. Jest postrzegany jako klasyczny, elegancki i wyrafinowany.

Psychologia koloru w marketingu

We współczesnej reklamie i marketingu kolor jest reprezentacją emocji. Dobranie odpowiednich kolorów do standardów marki lub materiałów graficznych może sprawić, że marka będzie wyróżniać się na tle konkurencji. Chociaż odpowiednie kolory mogą ulepszyć dany biznes, zły dobór kolorów może potencjalnie zaszkodzić wizerunkowi marki. Na przykład wybór jasnożółtego logo może być trudny do odczytania. Obrazy, które są mniej atrakcyjne dla odbiorców, generują mniejsze zainteresowanie.

Kolory są tak ważne w budowaniu marki, ponieważ służą jako pierwsze wrażenie na odbiorcach. Dobre wykorzystanie koloru przyciąga nowych użytkowników do konkretnej firmy. Celem jest wzbudzenie zainteresowania marką i późniejsze budowanie lojalności wobec niej.

psychologia koloru

Współczesne badania nad psychologią koloru

Psychologia kolorów sugeruje, że różne odcienie mogą mieć szeroki zakres efektów, od poprawiania nastroju po wywoływanie niepokoju. Oczywiście skojarzenia kolorów i ich znaczenie zmieniają się w zależności od osoby jednak Twoje preferencje dotyczące kolorów, mogą wskazywać obraz, w jakim chcesz się pokazać innym. Np. najpopularniejszym kolorem luksusowych samochodów jest czarny. Ludzie często opisują ten kolor jako seksowny, mocny, prestiżowy tajemniczy, a nawet złowieszczy. Kolor złoty sugeruje z kolei dobrobyt i jest kolorem przewodnim na większości biżuterii.

Pomimo ogólnego braku badań w tej dziedzinie, koncepcja psychologii koloru stała się gorącym tematem w marketingu, sztuce, projektowaniu i innych obszarach.

Obecnie stale rośnie zainteresowanie tematyką psychologii koloru, jednak wiele pytań pozostaje wciąż bez odpowiedzi. Czy kolory mają wpływ na produktywność? Istnieje gama kolorystyczna, która może złagodzić stany lękowe? Czy określone typy osobowości preferują określone kolory? Czy któryś z kolorów ma działanie silnie przytłaczające? Itp, itd.

Jak podobał Ci się artykuł?