Jak zatrzymać emocjonalną huśtawkę?

Nasze życie to w większości nieustająca emocjonalna huśtawka. Raz potrafimy sięgać szczytów, będąc zmotywowanymi, produktywnymi i zadowolonymi z siebie, następnego dnia osiągamy stany około depresyjne, będąc przytłoczonymi, przez nasze emocje oraz wszystko co nas otacza.

Wahania nastrojów wywołują w nas niepokój, złość na samego siebie oraz prowokują irracjonalne myślenie. Gdy się pojawiają, wpływają na każdą dziedzinę naszego życia. Obniżają jakość naszej pracy, ingerują w nasze relacje z innymi, wpływają na negatywne postrzeganie naszej osoby w oczach innych. Sukces zarówno w sferze zawodowej, jak i tej prywatnej w duże mierze zależy od tego, jak radzimy sobie z emocjami.

Jak wyciszyć swoje negatywne emocje? Jak kontrolować ich nagłe pojawienie, tak by nie miały istotnego wpływu na nasze życie?

Poniżej prezentujemy 5 najważniejszych stref, o które musimy zadbać, by uniknąć emocjonalnej huśtawki.

BUDUJ SWOJĄ PEWNOŚĆ SIEBIE

Nasze stany emocjonalne w dużej mierze zależą od pewności siebie. Zastanów się, jak wygląda Twoja pewność siebie. Czy masz odwagę , by powiedzieć na głos, to o czym się zazwyczaj milczy? Jaka jest Twoja samoświadomość? Czy ufasz swoim wyborom?

Pewność siebie oraz wysokie poczucie własnej wartości, sprawiają, że bierzesz na siebie 100% odpowiedzialności za każdą dziedzinę swojego życia. To z kolei prowadzi do zwiększania poziomu Twojej wewnętrznej stabilności, dzięki której widzisz każdą, nawet niespodziewaną sytuację w jej racjonalnym kontekście.

Zobacz również: Poszukiwanie akceptacji, objawy obsesyjnej potrzeby bycia lubianym

emocje

ĆWICZ PROAKTYWNOŚĆ

Nasza samoocena wzrasta wraz z poziomem naszej życiowej aktywności. Im więcej działań podejmujemy, tym więcej efektów uzyskujemy. Choć generowanie zwiększonej liczby aktywności, może również wywołać większą liczbę niepowodzeń, jedynie realne osiągnięcia będą miały wpływ na naszą samoocenę. Nie podejmując wystarczającej liczby działań, skazujemy się na brak efektów, zarówno tych pozytywnych, jak i negatywnych.

Więcej o proaktywności:7 nawyków skutecznego działania

WYCHODŹ POZA SWOJE STREFY KOMFORTU

Strefa komfortu jest unikalną dla każdego przestrzenią, w której eliminujemy zwiększone ryzyko oraz ograniczamy poziom stresu, niewygody i niepokoju. Jest to wypracowany od najmłodszych lat schemat zachowań polegających na powielaniu rutynowych czynności, które gwarantują nam stabilność i poczucie, że wszystko mamy pod kontrolą. I choć wyjątkowo istotnym dla naszych emocji, jest posiadanie punktu odniesienia, w którym czujemy się stabilnie i bezpiecznie, nasze strefy komfortu są jednak w większości naszymi naturalnymi blokerami.

Ograniczają nasze umiejętności bycia otwartym na nowe perspektywy, nietypowe pomysły i zachowania. Sprawiają, że nowe, niespodziewane sytuacje, które pojawia się w strefie poza ich granicami, targają naszymi emocjami oraz powodują dyskomfort na poziomie psychicznym, duchowym, a nawet fizycznym.

Umiejętność sprawnego wychodzenia poza strefy komfortu ułatwia przezwyciężanie pojawiających się trudności. Umożliwia wyciąganie właściwych wniosków z niepowodzeń. Jest też istotnym czynnikiem wzmacniającym naszą życiową elastyczność, co bezpośrednio przekłada się na nasze wahania nastrojów.

Przeczytaj także: Niemożliwe jest tylko to, czego nie spróbujesz zrealizować!

huśtawka emocjonalna - mindcoaching.pl

STAWIAJ NA MOCNE STRONY

Większość z nas nieustannie popełnia błąd, koncentrując się na swoich wadach. Nadmiernie przeżywamy brak umiejętności w danej dziedzinie, zamiast rozwijać posiadane umiejętności w innej. Pamiętaj, że nie musisz być doskonały, ważne byś odpowiednio zarządzał swoimi dobrymi stronami.

Odpowiednie i mądre zarządzanie swoimi mocnymi stronami, sprawi, że możesz rozwinąć mistrzostwo w danej dziedzinie przez rozwijanie i nieustającą pracę nad aktualizacją już posiadanych umiejętności. Nie skupiaj się więc na tym, czego nie masz lub nie umiesz. Pracuj nad tym, co masz, uwidaczniaj to, co w sobie lubisz.

OTACZAJ SIĘ WŁAŚCIWYMI LUDŹMI

Każdy z nas na pewnym etapie swojego rozwoju potrzebuje emocjonalnego wsparcia innych osób. Nasi bliscy i przyjaciele budują nasze osobowości, wykorzystując więzi oparte na wzajemnej życzliwości, szczerości i zaufaniu. Sprawiają, że czujemy się bezpiecznie, mając przy sobie osobę, z którą bez skrępowania możemy omówić każdy temat. Czasem opinia inna niż nasza, może nam pomóc dostrzec zarówno pozytywy, jak i negatywy przytrafiających nam się sytuacji.

Przeczytaj także: Jak rozpoznać toksycznych przyjaciół? 8 typowych zachowań

KONTROLUJ SWOJE MARZENIA

Marzenia wyzwalają w nas wielkie emocje, budzą nasze pragnienia, rozwijają wyobraźnię. Marzenia nieustannie przenikają przez nasze życie. Jeśli w dzieciństwie marzysz, by być np. baletnicą , istnieje duża szansa, że zostaniesz baletnicą, jeśli tylko będziesz aktywnie sprzyjać realizacji swoich pragnień.

 

By ustabilizować swoje stany emocjonalne, obserwuj rzeczywistość! Doświadczaj tego, co się dzieje tu i teraz! Ciesz się z małych rzeczy, kochaj to, co masz.

Dodaj komentarz

%d bloggers like this: