dobre samopoczucie mindcoaching.pl

6 podstawowych kroków, by zadbać o dobre samopoczucie, każdego dnia!

Gdy czujesz się ospały — pijesz kawę, gdy boli Cię głowa — bierzesz lek przeciwbólowy, gdy masz cienie pod oczami — tuszujesz je korektorem.

Kultura, w której żyjemy, uczy nas łatwych, gotowych rozwiązań, które w zaledwie kilka chwil, maskują nasze problemy. Medycyna natomiast skupia się zazwyczaj, na poszukiwaniu choroby pomijając profilaktykę polegającą na utrwalaniu nawyków dążenia do zdrowia.

Jeśli w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie, jak odzyskać dobre samopoczucie nastawiasz się na jednorazową poradę i natychmiastowy efekt – nie licz na powodzenie. Wszystkie starożytne systemy medyczne uczą o tym, by człowieka i jego zdrowie traktować holistycznie, bo nasze dobre samopoczucie zaczyna się od naszego stylu życia, naszych nawyków, ludzi, którymi się otaczamy i od jakości naszego myślenia. To jakie działania podejmujesz i to jakich działań nie podejmujesz w drodze ku zdrowiu, jest Twoim świadomym wyborem.

Jak zatem zadbać o swoje dobre samopoczucie każdego dnia? Poniżej prezentujemy 6 podstawowych kroków.

Zdrowa dieta

Zdrowe żywienie i odpowiednia suplementacja pomagają naszemu organizmowi sprawnie funkcjonować. Tak wielu ludzi nie zdaje sobie sprawy, że cierpi na nietolerancje pokarmowe, które mogą być przyczyną wielu poważnych dolegliwości, jak np. bóle brzucha, migreny, stany zapalne w organizmie, nieustający katar, niepłodność, nieszczelność jelit. Testy na nietolerancję pokarmową nie są tanie, ale warto w nie zainwestować, by wykluczyć z diety to, co nam szkodzi. Za to, co zrobisz dla siebie dziś, Twój organizm podziękuje Ci w następnych latach Twojego życia.

Jeśli traktujesz swoje zdrowie jak długoterminową inwestycję w jakość i długość swojego życia, rozważ też wizytę u dietetyka-pomoże Ci w uniknięciu wielu błędów żywieniowych oraz dobierze indywidualnie produkty, które są odpowiednie dla Ciebie.

Przestrzegaj podstawowych zasad zdrowej diety. Unikaj cukru — zastąp go ksylitolem lub stewią. Zaprzestań spożywania białej mąki — wybieraj produkty pełnoziarniste. Ogranicz spożycie mięsa do maksimum 3 razy w tygodniu, bazując głównie na drobiu i rybach. Jedz produkty jak najmniej przetworzone i czytaj etykiety na nich umieszczone.

Nie zapominaj też o odpowiednim nawadnianiu organizmu-wypijaj przynajmniej 1,5 l wody dziennie i staraj się zwiększać tę dawkę — czasem złe samopoczucie dopada nas ze względu na niedobór wypijanych płynów, który powoduje gorszą pracę nerek. Wybieraj wodę niegazowaną, zrezygnuj z gazowanych słodzonych napojów i cukru rafinowanego.

Więcej o zasadach zdrowego odżywiania przeczytasz tu: Dekalog zdrowego odżywiania

Aktywność fizyczna

Pamiętaj również, że u podstaw piramidy zdrowego żywienia leży ruch — nie może go zabraknąć jako wsparcia Twojej diety i zdrowego stylu życia. Ruch wpływa nie tylko na poprawę Twojej kondycji, ale także utrzymuje Twój organizm w zdrowiu. Wzmacnia Twój system immunologiczny, obniża ryzyko wystąpienia licznych chorób w tym chorób serca i płuc, obniża ciśnienie i poziom cukru we krwi. Dodatkowo stała aktywność fizyczna sprawia, że Twój organizm wytwarza endorfiny, czyli hormony peptydowe, wywołujące dobre samopoczucie, stany euforyczne zwiększające poziom zadowolenia z siebie.

Weekendy spędzaj na ładowaniu baterii

mindcoaching.pl

Po intensywnym tygodniu pracy pozwól sobie na chwilę przyjemności i wytchnienia. Postaraj się maksymalnie odciąć myślami od swego życia zawodowego. Spędź czas z rodziną czy przyjaciółmi, idź do kina, poćwicz, zjedz coś dobrego lub zrób cokolwiek innego, co Cię odpręża i relaksuje.

Nie pozwól również, by obowiązki domowe takie jak chociażby sprzątanie pochłaniało Ci cały weekend. Oczywiście nie namawiamy Cię do życia w bałaganie. Spróbuj wrzucić w czas codziennych obowiązków 15 minut – 20 minut dziennie na sprzątanie. Łatwiej będzie Ci ogarnąć codziennie coś małego, niż tracić pół soboty na sprzątanie po całym tygodniu.

Pamiętaj, że efektywność Twojej pracy czy nauki, w ciągu tygodnia, zależy od jakości odpoczynku, jaki sobie fundujesz. I choć niektórym może się wydawać, że weekendowe „leniuchowanie”to marnotrawienie czasu, to odpoczynek po tygodniowym wysiłku jest niezbędny do regulacji poziomu kortyzolu, wytwarzającego się w naszym organizmie.

Zadbaj o jakość własnych myśli

mindcoaching.pl

Ciało i umysł stanowią jedność — nie mylił się ten, kto twierdził, że w zdrowym ciele mieszka zdrowy duch, ale warto też wiedzieć, że nie ma takiej choroby umysłu, czy emocjonalnych zaburzeń, którym nie towarzyszyłyby objawy somatyczne.

Ludzie nie zdają sobie sprawy, jak wielkie znaczenie ma ich wewnętrzny dialog z samymi sobą. Naszymi codziennymi myślami i interpretowaniem sytuacji, które nas spotykają, wpływamy na własne emocje, powiększamy naszą pewność siebie lub bezlitośnie podcinamy sobie skrzydła. Psychologia uczy, że myśl negatywna lub pozytywna powtarzana regularnie koduje się w naszej podświadomości, stając się przekonaniem, które kieruje naszym życiem.

Wygospodaruj chociaż raz w tygodniu czas dla siebie, by wsłuchać się w swoje myśli i je zapisać. Zastanów się, czy nie jest zaburzona w Twoim życiu równowaga pomiędzy życiem osobistym a pracą. Pozwól sobie na pełne odczuwanie emocji, zrozum, z czego wynikają i pozwól im swobodnie przepłynąć przez Twoje myśli. Nie rozpamiętuj przeszłości — na nią nie masz już wpływu, wyciągnij wnioski, przebacz sobie błędy i skup się na tym, co możesz kontrolować i zmieniać w swoim życiu.

Mając tę wiedzę, wykorzystaj ją, by świadomie karmić się tym, co wzmocni Twoją pewność siebie. Obserwuj rzeczywistość, doświadczaj tego, co się dzieje wokół Ciebie, ciesz się z małych rzeczy, doceń to, co masz.

Staraj się utrzymywać dobre relacje z ludźmi

mindcoaching.pl relacje

Pomyśl nad jakością relacji, jakie nawiązujesz — czy są one satysfakcjonujące?

Nigdy nie pal za sobą mostów, prowokując czy angażując się w otwarte konflikty ze swoimi znajomymi, rodziną czy współpracownikami.

Utrzymuj poprawne i grzeczne relacje z ludźmi. Nigdy nie wiesz kogo i w jakiej roli możesz spotkać w przyszłości.

Wysypiaj się!

mindcoaching.pl sen

Sen jest niezwykle istotny dla zdrowego funkcjonowania mózgu! Dodatkowo jego długość i jakość, mają znaczenie przy prawidłowym funkcjonowaniu serca, układu nerwowego czy układu odpornościowego. Zalecana ilość snu dla zdrowego, dorosłego człowieka wynosi minimum siedem godzin na dobę.

Ograniczenie tej minimalnej ilości może poważnie wpłynąć na Twoją dzienną energię, produktywność i umiejętność logicznego myślenia, równowagę emocjonalną, nastrój, a nawet wagę.

Gdy wprowadzisz te proste wskazówki do swojego życia, osiągniesz większy sukces w ciągu dnia i więcej czasu, by cieszyć się sobą i innymi ludźmi w swoim życiu.

Pamiętaj, że zmiana stylu życia jest możliwa, gdy będzie dziać się jako ewolucja, a nie rewolucja. Dążenie do lepszego samopoczucia jest procesem, który potrzebuje wsparcia Twoim pozytywnym myśleniem i motywacją.

Dodaj komentarz

%d bloggers like this: